Wij beheren
ruim documenten

Die veilig digitaal toegankelijk zijn

Nieuws voor iedere organisatie of instelling: archiefnieuws. Lees op onze website het actuele nieuws over archiveren en digitaliseren.

« Naar alle Archief actualiteiten

Maandelijkse verhuizing administratie Europees Parlement kost 200 miljoen

Iedere maand verhuizen de Europarlementariërs van Brussel, waar het bestuurscentrum van de Europese Unie is gehuisvest, naar Straatsburg. De laatste locatie is de vaste vergaderlocatie van het Europees Parlement. Voor een week vergaderen in Straatsburg worden, naast alle 751 parlementsleden, ook alle documenten verhuisd. Een duur geintje, zowel financieel als voor het milieu én onnodig ...

Iedere maand verhuizen de Europarlementariërs van Brussel, waar het bestuurscentrum van de Europese Unie is gehuisvest, naar Straatsburg. De laatste locatie is de vaste vergaderlocatie van het Europees Parlement. Voor een week vergaderen in Straatsburg worden, naast alle 751 parlementsleden, ook alle documenten verhuisd. Een duur geintje, zowel financieel als voor het milieu én onnodig als het aan View ligt. Iedere maand gaat het hele Europese Parlement voor een week vergaderen naar Straatsburg. Alle vergaderstukken worden op papier meeverhuisd. De maandelijkse verhuizing van de administratie kost op jaarbasis 200 miljoen euro. Daarbij komen nog de kosten voor de parlementsleden zelf. Sommige landen in de Europese Unie willen af van de verhuizingen, omdat het niet alleen heel veel geld kost, maar ook slecht is voor het milieu. Per jaar stoot de verhuizing 19.000 ton CO2 uit. Dat staat gelijk aan 6.061 liter diesel verbruiken. Het gebruik van de vergaderlocatie in Straatsburg is erg belangrijk voor Frankrijk. Om de locatie op te zeggen moet het Europees verdrag aangepast worden. Daar is unanimiteit van de lidstaten voor nodig, maar voor Frankrijk is dat een brug te ver.

Digitaal

Alleen de verhuizing van de administratie 200 miljoen euro per jaar schelen als de Europarlementariërs er voor zouden kiezen digitale bestanden te gebruiken. Maar de archieven, dossiers en vergaderstukken van de te behandelen onderwerpen worden fysiek meeverhuisd in vrachtwagens en busjes.

iView

Zonde, vindt View Document Management. Met een simpele oplossing, zouden de vele vrachtwagenritten én de 200 miljoen verhuiskosten kunnen worden bespaard. Zo is het digitale systeem van View, iView, gemaakt om oplossingen te bieden aan dergelijke vraagstukken. In iView kan de klant een dossier opvragen. Deze wordt vervolgens bij View gescand en in iView gezet. Via een beveiligd systeem kan de klant het dossier vervolgens downloaden en direct gebruiken. Zoekt u ook een milieuvriendelijke oplossingen voor het direct beschikbaar hebben van uw dossiers of archieven? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen u graag verder.