Wij beheren
ruim documenten

Die veilig digitaal toegankelijk zijn

Nieuws voor iedere organisatie of instelling: archiefnieuws. Lees op onze website het actuele nieuws over archiveren en digitaliseren.

« Naar alle Archief actualiteiten

Big Data

“Big data” wordt voor een hoop bedrijven steeds belangrijker. In die content heeft u de wellicht term “Master Data Management” weleens langs horen komen, maar weet u nog niet wat het inhoudt. Of misschien heeft u er nog nooit van gehoord, maar worstelt u binnen uw bedrijf met het managen van verschillende informatiestromen en het beheren van al uw verzamelde data. Tijd dus voor wat uitleg. Al...

“Big data” wordt voor een hoop bedrijven steeds belangrijker. In die content heeft u de wellicht term “Master Data Management” weleens langs horen komen, maar weet u nog niet wat het inhoudt. Of misschien heeft u er nog nooit van gehoord, maar worstelt u binnen uw bedrijf met het managen van verschillende informatiestromen en het beheren van al uw verzamelde data. Tijd dus voor wat uitleg. Als bedrijf heeft u allerlei soorten gegevens (of misschien nauwelijks, in welk geval u uw bedrijfsvoering prima kunt overzien en u MDM helemaal niet nodig heeft). Als u wilt kunt u bijna onbeperkt data verzamelen (waar de term Big Data oorspronkelijk vandaan komt), maar het is natuurlijk altijd de vraag welke informatie belangrijk is, wanneer u het nodig hebt, en hoe u alles up-to-date houdt. Met name de vraag van betrouwbaarheid blijkt in de praktijk belangrijk, want hoe ziet u het verschil tussen een kloppende database en een verouderde? Een Master Data Management Systeem (kortweg MDM) biedt op veel van deze kwesties een antwoord. Simpel gezegd is dit één systeem waarin u al uw data opslaat, die belangrijk is voor uw kernprocessen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan uw productinformatie, klantenadressen en personeelsgegevens. Juist omdat al dit soort gegevens op één centrale plek opgeslagen zijn heeft u betrouwbaarheid: als gegevens vaak worden gebruikt is het snel duidelijk als iets niet klopt, en als ze niet of nauwelijks worden opgevraagd ziet u dat ook snel terug (en weet u dat ze wellicht verplaatst moeten worden). Mocht bovendien iets veranderd moeten worden (een verhuizing, aanpassing van specificaties) dan is voor iedereen duidelijk waar dit moet gebeuren. Daarnaast kunt u zo’n systeem gebruiken om processen vergaand te automatiseren/stroomlijnen, want u kunt bijv. de van een bestelling alles bij elkaar houden/bestanden koppelen (klantgegevens, productspecificaties, verzending en factuur bij elkaar). U zult begrijpen dat het opzetten van een MDM, en (belangrijker nog) het bijhouden hiervan niet in een paar alinea’s uit te leggen is, maar altijd maatwerk is. Aan de andere kant, als u denkt dat dit alleen voor de ‘grote jongens’ is, en voor u niet haalbaar: dat gaat ook niet op. Een geautomatiseerd en volledig geïntegreerd systeem is misschien een brug te ver, maar (vrijwel) elk bedrijf heeft verschillende soorten data, hetgeen goed gemanaged zal moeten worden. Stelt u hulp hierbij op prijs? Neem dan gerust eens contact met ons op om te kijken wat we voor elkaar kunnen betekenen. Gebaseerd op een stuk uit VIP oktober 2014 (www.vipdoc.nl), bewerkt door Emil Bode.