Volwassen geworden in 2008 – deel 3/6

Nu wij met zijn tweeën volledig operationeel zijn in ons bedrijf, wordt de slagkracht in alle facetten ook weer beter. Structuur, follow up van leads, klantbeheer, repeat sales, alles wordt steeds beter en professioneler.

Maar stap voor stap; eerst geld verdienen, dan pas kunnen uitgeven was altijd onze degelijke modus. Maar klant ontvangst in een ‘omgebouwde garage aan huis’ midden in een woonwijk, voelde altijd als, dit is het net niet.

Aan de andere kant was het voor onze drie kinderen een mooie wisselwerking. Het vader en moeder zijn en het zakendoen, liepen volledig vloeiend in elkaar over. Dus geen BSO voor de kinderen, relatief veel aandacht, en daardoor toch wel goed te combineren met het werk.

Toch liepen wij daar tegen grenzen aan, de omzet was weer gegroeid en steeds meer klanten kozen voor View. Dus steeds meer voorraad aan dossiermappen en alle andere zaken die erbij kwamen. Regelmatig kwamen de goederen met pallets tegelijk binnen. Tja, we hadden niet veel ruimte.
We kozen daarom voor een kantoor in Duiven, in een bedrijvenverzamelgebouw gingen wij verder. Het kantoor aan huis werd een opslagruimte en daardoor konden wij meer en beter de zaken organiseren.
Ook deze fase bleek tijdelijk. Ja leuk, met zijn allen in eenzelfde gebouw, betere uitstraling, professioneler, maar toch, je wilt een eigen identiteit. Van, kijk: dit is ons pand en hier zitten wij.

We gingen weer zoeken in Doetinchem, we waren net verhuisd van ons huis in een woonwijk naar een mooi (vinden wij) vrijstaand huis uit de jaren 20. De kinderen gingen 600 meter verderop naar school, ideaal.

Een keertje op een zondag rondrijdend op industriepark Wijnbergen vonden wij bij toeval een mooi bedrijfspand. Wel groot, met 450 m2 bedrijfshal erbij, dat hadden wij niet nodig. Maar juist het ruimteprobleem was telkens weer een pijnpuntje in onze afgelopen jaren van groei. Dus toch maar deze stap gezet. Eindelijk had View een eigen gezicht en identiteit, vond ik.

De opstart, groei en ontwikkelfase waren voorbij, nu waren wij een echt bedrijf met uitstraling. View was volwassen geworden, althans, zo voelde dit voor mij.

Het was augustus 2008, Expeditieweg 9 (1.100 meter van huis, op fietsafstand) en wij stonden er goed op met een goede vindbare site. Mooie schare vaste klanten, maar wat te doen met die ruimte?

Rondkijkend op de diverse sites van concurrenten zag ik dat archiefbeheer een opkomende markt was. Dat gingen wij dus ook doen, site aangepast en de ‘button’ archiefbeheer stond online. Dezelfde week hadden wij de eerste klant, een accountantskantoor met veel dossiers wilde zijn spullen laten opslaan bij ons, archiefbeheer was ook een feit.

Volgende week schrijf ik meer over archiefbeheer, digitaliseren en de ontwikkeling daarin. Ook de verdere groei(pijn) kosten, winstmarge, bankencrises en langs het randje gaan.

Deel dit bericht