De stap in 2001 – deel 2/6

Na een jaar ‘onder water’ bezig te zijn geweest met de voorbereiding was toen het moment ik stopte bij mijn werkgever en dat was het einde van maandelijkse ‘zekerheid’.

Geen vast inkomen meer dus vanaf nu, januari 1998, moet ik zakendoen en door middel van factuurtjes inkomen genereren. Door een goede voorbereiding, netwerk, website, stond View er meteen redelijk voor. Ik kon mijn verhaal doen en potentiële klanten overtuigen van het archiefconcept.

Met ruimte, kosten en tijdbesparing wist ik bedrijven mee te krijgen om de dossiers op een andere manier te beheren en sneller te raadplegen. Hypotheek Visie Hengelo werd onze eerste klant en de eerste factuur kon gemaakt worden. View was in business!

Na wat lobbyen bij het hoofdkantoor van Hypotheek Visie, werd het archiefconcept van View landelijk uitgerold voor alle Hypotheek Visie kantoren. Dus al snel had ik 70 kantoren als klant. Dit betekent meteen meer inkoop, betere prijzen en meer marge. Het eerste jaar wordt dan ook afgesloten met een prima start en potentie voor de toekomst. Ik ga door als ondernemer!

Na dit begin deden wij ook mee met de verkiezing: Ondernemer van het jaar. Eerst regionaal en daarna landelijk. Uiteindelijk werd ons business concept tweede en hebben we veel geleerd over hoe je je bedrijf moet pitchen. Ook dit gaf weer een boost om door te gaan.

Er zaten wel eens zware periodes bij van relatieve rust, het gemis van collega’s en dat je alles zelf moest doen als eenmansbedrijf. Hoewel Diane (mijn partner) wel veel op de achtergrond meehielp met offertes en de financiën.

Maar blijven doorgaan, af en toe een nieuwe klant, werken aan het sales verhaal, de website, alles ging stapje voor stapje beter en professioneler. Totdat wij na drie jaar zoveel potentie hadden, dat Diane haar goede baan bij Switch opgaf en ook volledig ging meedraaien bij View. Wij schrijven het jaar 2001.

De klanten werden in die periode ook groter, meer volumes, meer dossiermappen en kleurindexering. Toen was het moment voor mij om de productie van dossiermappen in eigen beheer te doen. Uiteindelijk konden wij zaken doen met fabrikant Rucol in Ruurlo. Het voordeel hiervan was dat het custom made was, dus klanten konden de repeat sales alleen bij View doen. De marges waren ruim omdat wij rechtstreeks zaken deden met de fabrikant.

Met deze stap zetten wij ook meteen een paar stappen vooruit. Er werd meer geld verdiend en daarmee was er meer ruimte voor investeringen zoals marketing en sales. Nog altijd werkten wij vanuit ons kantoor (omgebouwde garage aan huis) en daarmee hadden we geen huurkosten en dus lage lasten.

Weer een bijzondere fase na de opstart, View begon echt te groeien en wij konden er een salaris uittrekken. Geen vetpot, maar wij stonden op eigen benen!

Deel dit bericht