Investeren in een eigen archiefdepot – deel 6/6

En dan zitten wij in het jaar 2017, mooie stabiele klantenkring en nu? 

Ondertussen is voormalig ‘werkstudent’ Karen Stoker doorgegroeid naar officemanager; prachtig om te zien hoe talent en kwaliteit binnen de juiste functie mooi samenvallen. Het kernteam met Diane, Karen en Wilfred staat ook solide. Veel drive en energie en altijd klaarstaan voor onze klanten.
Onze accountant Ronald opperde al eens: “Een eigen pand, daar zou je eens aan moeten denken. Onderzoek de mogelijkheden en kijk wat kan”. Dat is wel een mindset. Ja, natuurlijk hebben wij vaste klanten en een solide basis, maar hoe ontwikkelt de archiefmarkt zich?

Maar toen in 2018 de groei bleef, ruimte steeds te kort ook, dan ga je eens praten met aannemers en kijk je wat mogelijk is en tegen welk bedrag. Als dit een beetje in hoofdlijnen staat, dan beginnen de keuzes: Hoeveel grond hebben we nodig? En vooral: waar?
Gek genoeg moet ik dan altijd een beetje denken aan een camping. Je komt aanrijden en waar zet je je tent op? Dit hoekje, welke buren, zuidzijde, etc.
Nu ook: bedrijventerrein A18, aan de snelweg, per meter meer euro’s maar dan wel op een zichtlocatie. Nee, dit is niet echt nodig. “Maar ja, de toekomst, als je jouw pand gaat verkopen”. zeiden mensen uit het vastgoed.
Tja, zoeken, verder kijken, tekening van het pand redelijk vormgegeven, zoveel vierkante meters netto, betekent zoveel ruimte voor opslag en groei.

En dan komt er via via ineens een kavel vrij waar ik een optie op neem. Dit voelt goed en is ook nog eens naast het politiebureau. Bovendien maar  300 meter van het centraal station. We gaan weer praten en nu met banken. Hoeveel kunnen wij lenen en wat is het maandbedrag?
Zo ben je met alle facetten bezig en met vele partijen. Wat vind ik dit heerlijk om te doen! Het managen, keuzes maken, vormgeving van het pand, inhoud, draaiboeken schrijven, kortom: alles dus.

We zeiden uiteindelijk ja tegen de grondeigenaren, in november 2021 hadden wij 2.000 meter grond gekocht. Daar sta je dan op het weilandje op een kille herfstdag: hier komt ons nieuwe bedrijfsgebouw te staan. Wauw!

In maart 2022 gingen wij van start, ondanks het uitbreken van de oorlog in Oekraïne, de spanningen op de grondstoffenmarkt, gingen wij toch met DTB staalbouw aan de klus beginnen. Ook een compliment naar eigenaar Bertil te Brake. Denkt en voelt mee met ondernemers.

De bouw ging geheel volgens scenario (zie filmpje), in de maanden juli en augustus konden wij de verhuizing doen en op 1 september zaten wij in het pand te werken! Een paar dagen later kwamen de zonnepanelen op het dak en het energie-neutrale bedrijfspand was een feit.

Terwijl ik dit schrijf zitten wij er alweer 5 maanden in en het is een fijne plek om te zijn en te werken. De ontwerpen en de indeling die ik met Karen heb gemaakt, komen in de praktijk goed uit. Alles past en werkt goed. Ook is de archiefinspectie op bezoek geweest en daar kwamen niets anders dan positieve reacties over opzet en veiligheid van het archiefdepot.

Kortom, na 25 jaar View staat ons bedrijf er letterlijk goed op. Gezond, mooi klimaatneutraal pand aan het Ketelhuis maar vooral ook een compliment voor mijn collega Karen Stoker. Zij heeft vele zaken gecoördineerd, met name de verhuizing van de vele pallets vol dossiers die allemaal goed geïndexeerd moesten worden. Vrijwel alles liep volgens draaiboek en tijdschema. Het was hard werken, maar we hebben dit met zoveel plezier samen mogen doen.

Achteraf was het een goede keus om deze move te maken. Mede dankzij onze accountant Ronald die ons op deze mogelijkheid attendeerde, ‘eigen pand als het even kan altijd doen’.

En hiermee rond ik in zes hoofdstukken in hoofdlijnen het verhaal van de startende ondernemer in 1998 tot nu in 2023 na 25 jaar af. Met de ervaring die ik meeneem uit het verleden, sta ik elke ochtend met net zoveel plezier op om aan een nieuwe dag bij View te beginnen, alsof het de eerste dag is van iets moois.

Met een ondernemende groet, Wilfred Bussink

Deel dit bericht