Einde bewaartermijn van digitale- en papieren dossiers?
Tijd van het jaar, winter, jaar afgesloten, kerstpullen weer opgeruimd en weggezet vaak in de archiefruimte/kelder en we zijn weer begonnen aan 2025. Sterker nog, we zitten alweer bijna in week 3 en februari staat voor de deur. Maar ook natuurlijk het opschonen en vernietigen van de dossiers; weer een onderwerp dat op de agenda (zou?) moet(en) staan.
Ja bewaarplicht, maar ook -en dat wordt soort van vergeten-, vernietigingsplicht. Digitale dossiers net zo goed als de papieren dossiers. Opruimen, shredderen, deleten, weg ermee zodra het kan!
Want zowel voor de belastingen als voor de btw moet je alle boekhoudkundige documenten zoals jaarrekeningen, facturen, contracten, inventarissen, briefwisseling, grootboeken, bankzaken, bestelbonnen en leverbonnen, agenda’s, e-mails, bewaren. En dat mag en kan op papier of digitaal.
Wij kunnen ons voorstellen dat dit onderwerp niet het meest interessante is binnen jullie organisatie, daarom: graag geven wij advies en natuurlijk kunnen wij meehelpen om vooral de hard-copy dossiers nog op te halen en vertrouwelijk te vernietigen.
Dit vertrouwelijk vernietigen is iets wat wij al jaren doen voor huisartsen, advocatenkantoren, ziekenhuizen en alles wat wij tegenkomen in archiverend Nederland.
Kijk maar, mocht er hulp nodig zijn, wij helpen jullie graag. Voor meer informatie, kijk op onze bewaartermijnen pagina.
Succes verder met jullie bedrijf of organisatie en misschien tot ziens.
Wilfred Bussink, lid van team View.