Digitalisering nog steeds in volle gang

De afgelopen jaren zijn er al heel wat zaken de dupe geworden van de digitalisering. Dit jaar is ook De Telefoongids aan de beurt. Na 138 jaar van trouwe uitgave zitten mensen simpelweg niet meer te wachten op een papieren telefoongids. Slechts 2% van de Nederlandse inwoners vindt De Telefoongids onmisbaar. De rest vindt het maken van een telefoongids milieuvervuiling en daarbij ook onnodig. Dat bijna alle inwoners De Telefoongids tegenwoordig niet meer nodig vinden is logisch.

Al sinds 1996 kunnen telefoongegevens online gevonden worden en de meeste mensen zoeken dan ook via internet naar de juiste nummers. Voornamelijk ouderen hebben aangegeven De Telefoongids onmisbaar te vinden, maar zij krijgen de mogelijkheid om de speciaal georganiseerde workshops “online zoeken” te volgen. Papierloos werken wordt steeds meer werkelijkheid, maar gaat vaak niet zonder slag of stoot. Dit zien we ook terug bij de overheid. De rechtspraak in Nederland moest gedigitaliseerd worden, maar nu blijkt dat het project inmiddels vertraagd is en ook ver boven budget is uitgekomen. Complexiteit blijkt het probleem.

Het aansluiten van juridische procedures op werkprocessen en digitalisering van externe gebruikers is een grote uitdaging. De oorspronkelijk kosten waren 60 miljoen en dit is inmiddels gestegen naar 220 miljoen. 160 miljoen boven budget, en dat terwijl juist kostenbesparing een reden was om de rechtspraak te digitaliseren. Volgens betrokkenen zijn de eerste resultaten wel bereikt, maar dit heeft meer tijd en geld gekost dan van tevoren was berekend. Digitalisering is complex en neemt vaak veel tijd in beslag.

Heeft uw organisatie hulp nodig bij het digitaliseren van archief?
View helpt graag! Neem contact met ons op voor meer informatie.

Deel dit bericht