Wij beheren
ruim documenten

Die veilig digitaal toegankelijk zijn

Nieuws voor iedere organisatie of instelling: archiefnieuws. Lees op onze website het actuele nieuws over archiveren en digitaliseren.

« Naar alle Archief actualiteiten

Meeste datalekken in sector gezondheid en welzijn

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een sheet uitgebracht met de belangrijkste feiten en cijfers over datalekken. Vanaf 1 januari 2016 zijn instanties en bedrijven verplicht om datalekken te melden. Tussen 1 januari en 15 december 2015 zijn er 5500 datalekken gemeld. Er zijn drie sectoren waarbij datalekken het meeste voorkomen. Dit zijn gezondheid en welzijn, financiële dienstverlening ...

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft een sheet uitgebracht met de belangrijkste feiten en cijfers over datalekken. Vanaf 1 januari 2016 zijn instanties en bedrijven verplicht om datalekken te melden. Tussen 1 januari en 15 december 2015 zijn er 5500 datalekken gemeld. Er zijn drie sectoren waarbij datalekken het meeste voorkomen. Dit zijn gezondheid en welzijn, financiële dienstverlening en openbaar bestuur. Dit zijn wel de sectoren waar veel met persoonsgegevens wordt gewerkt, bijvoorbeeld gezondheidsgegevens, BSN en financiële gegevens. Het gaan dan bijvoorbeeld om ziekenhuizen, zorgverzekeraars, pensioenfondsen en verzekeraars.   Data kan op verschillende manieren lekken. De AP heeft de regelmatig voorkomende datalekken op een rijtje gezet. Meestal gaat het om kwijtgeraakte USB-sticks, laptops en smartphones met persoonsgegevens die worden gestolen, poststukken of e-mails die bij verkeerde personen terecht komt of klanten die de gegevens van iemand anders in zijn of haar klantportaal ziet.   De AP heeft dit jaar in 4000 gevallen van de 5500 onderzoeken gedaan naar de aard van de datalekken en heeft daarbij 100 organisaties een waarschuwing gegeven. In een aantal andere gevallen doet de AP grondiger onderzoek. Wel heeft het AP het idee dat het besef van een goede beveiliging groeit.   Ook bij View Document Management werken wij met gevoelige informatie. Wij doen er alles aan om onze informatie zo veilig mogelijk op te slaan en te beveiligen, zowel fysiek als online. Daarnaast beschikken onze medewerkers over een Verklaring Omtrent Gedrag en een geheimhoudingsplicht.