Bevalt het energie en klimaatneutrale pand?

Ja absoluut! Want nadat wij vorig jaar een nieuw bedrijfspand hadden gerealiseerd was het vetrekpunt uiteraard gasloos, maar is ‘full electric’ een goede en effectieve oplossing?  

Nu wij een aantal maanden onderweg zijn is het natuurlijk altijd goed om te toetsen of de berekening en het leef-en werkklimaat kloppen. Na jaren in een ‘gasrijk’ pand te hebben gewerkt en vele duizenden kuub aan gas verstookt om de boel te verwarmen middels radiatoren is dit nu verleden tijd.
Alles elektrisch met warmtepomp, vloerverwarming en airco’s voor koeling maar ook als verwarming en een goed geïsoleerd pand is de uitkomst: het werkt en goed!

Met een energieopbrengst van ongeveer 14.000 Kwh door de 36 zonnepanelen is er een 4000 á 5000 Kwh over om deze niet terug te leveren maar de gratis energie in auto’s en heftrucks te gebruiken. Met een gemiddelde energie verbruik van 18 Kwh per 100 km(auto), betekent dit voor ons dat er ruim 20.000 km op zonne-energie gereden kan worden.
Dit geeft een goed gevoel: leef- en werkcomfort blijven hetzelfde, gas, benzine of diesel is niet meer nodig en toch is een goede mobiliteit gegarandeerd.

Opladen elektrische auto

Schaduwzijde van de transitie
is, dat om de zonnepanelen en de autoaccu’s te realiseren, veel energie en schaarse grondstoffen nodig zijn. Maar overall zijn de elektrische auto’s veel beter voor het milieu. Helemaal als de stroom groen is en niet, zoals nu, nog veel ‘grijs’. (kolen of gas centrales)  Bij zonnepanelen vormen de productie en het transport natuurlijk ook een milieubelasting, maar na twee jaar gebruik van de panelen is ook dit gecompenseerd. Dan is de opgewekte energie dus echt ‘groen’.

Technische innovaties
Onderzoekers en autofabrikanten spannen zich in om het aantal materialen in accu’s te verminderen. Veel automerken gaan nu over op zogenaamde LFP-accu. LFP staat voor lithium-ferro-phosphate, in normaal Nederlands: lithium-ijzer-fosfaat. Deze accu heeft een aantal welkome voordelen: je hebt geen kobalt en nikkel meer nodig, de accu gaat veel langer mee en er is minder brandgevaar. Het nadeel is wel dat de accu een kleinere energieopslag heeft; je moet dus wat vaker laden. Toch wordt de LFP in sommige auto’s al regelmatig gebruikt.

Betere recycling van accu
Elk land is verplicht om accu’s te verzamelen. In Nederland wordt dit onder andere gedaan door Stichting Autoaccu Recycling Nederland (ARN) en Stibat. De accu’s worden verzameld en veelal buiten de Europese Unie gerecycled. Daar komt binnenkort verandering in als er naast Noorwegen, ook in Zweden en Duitsland grote recyclefabrieken worden gebouwd.
Het grote voordeel hiervan: we hoeven minder grondstoffen te mijnen. Daarom willen we dat het recycleproces verder verbeterd wordt. In de Europese Unie worden er op dit moment afspraken gemaakt over recycling. Bijvoorbeeld: vanaf 2026 moet 90% van al het nikkel en kobalt in accu’s worden hergebruikt. Over lithium is er helaas nog discussie, Europa is daar nog terughoudend in.

Natuur & Milieu wil dat er minstens 70% van het lithium gerecycled wordt binnen nu en drie jaar. De Europese Raad houdt het nog op 35%. Zonde, want lithium is een kostbaar materiaal en bovendien ook heel hard nodig voor andere zaken in de energietransitie.

En de laatste stap is dan, elektronische dossiers. Check ook dan of de server waar alle digitale dossiers in beheer zijn of deze middels groene stroom veilig staan. Meer weten? laat een berichtje achter via contact, dank je wel.

Deel dit bericht